Whistleblowerordning

KU's whistleblowerordning giver alle der har et arbejdsrelateret forhold til KU, enten som eksempelvis medarbejdere, samarbejdspartnere, leverandører eller frivillige mulighed for anonymt, at indberette mistanke om lovovertrædelser og andre alvorlige forhold på KU.

KUs whistleblowerordning følger Whistleblowerloven, som kræver at alle offentlige arbejdspladser med over 50 medarbejdere skal have en ordning. 

Du kan indberette et forhold til KU's whistleblowerordning her.

BEMÆRK, at når du indberetter via KU’s whistleblowerportal, modtager du en kode, som du skal gemme for at kunne kommunikere med KU’s whistleblowerenhed. Hvis du glemmer din kode, kan du oprette en ny sag, hvor du henviser til de tidligere indberettede oplysninger og til, at du har mistet din kode på den tidligere sag.

 

Det følger af whistleblowerlovens § 27, at Københavns Universitet mindst en gang årligt skal offentliggøre oplysninger om sin virksomhed efter whistleblowerloven.

Nedenfor følger oplysninger om indberetninger, modtaget og/eller afsluttet i perioden fra den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025:

Temaer for de realitetsbehandlede sager er henholdsvis ”Rettigheder og beskyttelse af enkeltpersoner”, ”Interessekonflikt” og ”Andet”.

7 indberetninger er afvist/afsluttet, enten fordi det efter Whistleblowerenhedens undersøgelse af forholdet, viste sig ikke at være retsstridigt, fordi det ikke har været muligt for Whistleblowerenheden at foretage en nærmere undersøgelse af det indberettede forhold, da indberetteren ikke, på opfordring, er vendt tilbage med nødvendig konkretisering eller fordi det umiddelbart var klart, at forholdet ikke er omfattet af whistleblowerlovens anvendelsesområde, jf. whistleblowerlovens § 12, stk. 3.

Skemaet vil blive opdateret i forbindelse med den samlede opgørelse af indberetninger for hele 2025.

Indberetninger 2024

Whisteblowerordning 2024

Temaer for realitetsbehandlede sager, hvor potentielle lovovertrædelser og potentielle alvorlige forhold er undersøgt:

Rettigheder og beskyttelse af enkeltpersoner, international handelskontrol, interessekonflikt, miljø og andet.

Baggrund for afvisning af sager:

  • 20 sager er afvist, da indberetningen ikke var omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. whistleblowerlovens § 12, stk. 3.
  • ​​2 sager er afsluttet på andet grundlag, og fremgår derfor ikke af oversigten.

Skemaet vil blive opdateret i forbindelse med den samlede opgørelse af indberetninger for hele 2024. 

Indberetninger 2023

Whistleblowerordning for 2023

Temaer for realitetsbehandlede sager, hvor potentielle lovovertrædelser og potentielle alvorlige forhold er undersøgt:

GDPR, arbejdsmiljø, overtrædelse af forvaltningsretlige principper, misbrug af økonomiske midler.

Baggrund for afvisning af sager:

2 indberetninger blev afvist, da forholdet ikke var omfattet af whistleblowerlovens anvendelsesområde (jf. whistleblowerlovens § 12, stk. 3).

Indberetninger 2022

Temaer for realitetsbehandlede sager, hvor potentielle lovovertrædelser og potentielle alvorlige forhold er undersøgt:
Tavshedspligt i forbindelse med en personalesag, GDPR, interessekonflikt i en ansættelsessag, sikkerhedsprocedurer og interessekonflikt, potentielt strafbart forhold ifm. lønudbetalinger og arbejdsmiljø.

Baggrund for afvisning af sager:

  • 3 indberetninger blev afvist, da forholdet ikke var omfattet af whistleblowerlovens anvendelsesområde (jf. whistleblowerlovens § 12, stk. 3).

  • 2 indberetninger blev afvist, da indberetter ikke var omfattet af whistleblowerlovens whistleblowerbegreb.