KU HR
KU HR er en koncernenhed i Universitetsadministrationen. KU HR udvikler personale, ledelse og organisation, understøtter og udvikler universitetets arbejdsmiljø og varetager dets samlede løn- og personaleadministration.
BEMÆRK: Denne side er under redigering og afspejler derfor på nogle punkter stadig organisationen før 1. marts 2025.
Opgaver og strategiske pejlemærker
KU HR har det retningssættende og udviklingsdrivende ansvar for HR-området på Københavns Universitet. Sammen med Campusadministration HR udstikker vi de overordnede rammer, som udgør fundamentet for ledere på tværs af KU i udviklingen af deres respektive områder.
KU HR:
- er ansvarlig for de fælles politikker og processer på HR-området, herunder fortolkning af og rådgivning omkring lovgivning og regler.
- løser tværgående og strategiske opgaver, som understøtter KU’s mål.
- understøtter Campusadministration HR's opgaveløsning med konkrete koncepter og specialistrådgivning.
- har forretningsansvaret for udvikling af systemer og værktøjer på HR-området.
- betjener tværgående udvalg.
- varetager myndighedskontakt.
Sektionerne i KU HR bidrager til løsning af de tværgående opgaver og varetager samtidig en række driftsopgaver, som beskrevet under den enkelte sektion nedenfor.
Københavns Universitet skal være internationalt kendt som en åben og ambitiøs vidensinstitution. Vores kandidater skal tilegne sig internationale kompetencer og globalt udsyn, og studerende og videnskabelige medarbejdere skal lade sig inspirere af omverdenen og klædes på til at bidrage til et samfund i hastig forandring.
Den internationale konkurrence om at spotte og tiltrække videnskabeligt talent er stor. Vi skal derfor kunne tilbyde et attraktivt og globalt orienteret forsknings- og undervisningsmiljø med en akademisk kultur og infrastruktur, der giver optimale muligheder for at udvikle og forfølge nye idéer.
KU HR understøtter internationaliseringen af KU med en række aktiviteter:
- Udvikling af rammer for et internationalt genkendeligt og attraktivt rekrutterings- og karrieresystem, herunder tenure track.
- Karrierevejledning og -rådgivning for unge forskere.
- Støtte og rådgivning til Campusadministration HR, institutter og rekrutterende ledere på KU ved international rekruttering og indstationering af indskrevne internationale ph.d.’er.
- Support til forskere og ansatte, som skal udstationeres til udlandet.
- Udvikling af gode rammer og tilbud om praktisk hjælp til de internationale medarbejdere og deres medfølgende familie.
- Etablering af services som ”dual career” samt sociale og karriereorienterede events til internationale forskere og deres familie med henblik på fastholdelse i Danmark.
- Deltagelse i netværk og indsamling af ny viden om international rekruttering: netværk med andre myndigheder, universiteter, virksomheder og organisationer i ind- og udland, som også medvirker til at reducere eventuelle barrierer for international rekruttering.
KU er et internationalt orienteret universitet, hvis styrke er de ambitiøse og engagerede medarbejdere og studerende, der alle bidrager til et miljø med excellent forskning og undervisning inden for rammerne af en rummelig og anerkendende kultur med plads til mangfoldighed.
Siden 2007 er andelen af kvinder i forskerstillinger steget, og vi fortsætter udviklingen af KU som et universitet, hvor talenter kan udfolde sig uanset baggrund. Derfor er et øget fokus på ligestilling og mangfoldighed et vigtigt element i strategien 2023.
KU HR understøtter blandt andet øget mangfoldighed og ligestilling gennem:
- Et øget fokus på rekruttering til forsker- og lederstillinger for at sikre et bredt ansøgerfelt.
- Udviklingsforløb med fokus på ubevidste bias i en række enheder på tværs af universitetet.
- Support til et LGBTQIA+ netværk for medarbejdere med det formål at bidrage til at understøtte det rummelige og inkluderende fællesskab på Købehavns Universitet.
- Support til The Diversity Network for medarbejdere med det formål at bidrage til at øge diversitet og ligestilling på KU.
- Ledelsesuddannelse i diversitet og forebyggelse af sexisme.
- Deltagelse i internationale round tables og arbejdsgrupper med det formål at fremme ligestilling og mangfoldighed i universitetsverdenen.
Læs mere om KU's arbejde for mangfoldighed og ligestilling.
Ledelsesudvikling er højt prioriteret på Københavns Universitet. For at nå visionen om at være blandt verdens bedste universiteter, er der brug for ledere, som er fagligt stærke, modige og empatiske – og som tager ansvar for fællesskabet og træffer beslutninger i en kompleks organisation ud fra hensyn til opgaver, samarbejde og motivation hos både kolleger, medarbejdere og studerende.
Ledelsesudvikling har været i fokus siden 2009 og et sammenhængende ledelsessystem er et af indsatsområderne i KU’s strategi 2023. Det baserer sig på et fælles ledelsesgrundlag, som danner baggrund for den løbende ledelsesudvikling på KU.
Ledere og ledergrupper på KU kan trække på en række tilbud, hvoraf de centrale elementer er:
- Ledelseskurser – både tværgående og for specifikke målgrupper.
- 360-graders feedback – som tilbydes ved behov og mindst en gang indenfor hvert 3. års samt ifm. det grundlæggende lederkursus ’LUKU-basis’.
- Samtalekoncepter – til brug for udviklingssamtaler (MUS, LUS, GRUS), transitionssamtaler med videre.
- Facilitering af ledelsesfora og netværk.
- Professionalisering af onboarding, mv.
- Sparring og konsulentbistand ved for eksempel organisationsændringer, samarbejdsvanskeligheder, APV-opfølgning, strategiimplementering og ledergruppeudvikling med videre.
Læs mere i brochuren God ledelse på KU.
KU HR driver den interne kursusvirksomhed KU-kurser for ledere og medarbejdere og udbyder årligt ca. 200 kurser inden for en bred vifte af emner.
KU-kurserne udbydes bredt for alle og giver mulighed for at mødes på tværs af fakulteter og fagområder. Blandt tilbuddene er for eksempel kurser om:
- projektledelse.
- arbejdsmiljø.
- personlig udvikling – herunder fx mindfulness og personlig kommunikation.
- It-systemer og KU-procedurer, som introducerer til KU’s systemer og sagsbehandling.
Sektioner og medarbejdere
KU HR består af en række sektioner. Derudover er der HR-enheder i de tre campusadministrationer, løser HR-opgaver for institutter og fakulteter. Nedenfor finder du links til KU HR's ledergruppe, sektionerne samt Campusadministration HR.
Kontakt til KU HR kan ske direkte til en af afdelingens sektioner eller via e-mail: HR-info@adm.ku.dk.
Postadresse:
Nørregade 10,
1165 København K
Besøgsadresse:
Henvend dig i receptionen i Museumsbygningen, Krystalgade 25.