KU Kommunikation
Københavns Universitets kommunikationsafdeling, KU Kommunikation, har det overordnede ansvar for den interne og eksterne kommunikation på universitetet - det vil sige den kommunikation, som har det samlede universitet som afsender.
KU Kommunikation har ansvar for at igangsætte og støtte den kommunikation, der har det samlede universitet som afsender. Forskningsformidling udføres fortrinsvis af institutter, centre og fakulteter.
Afdelingen rådgiver om udviklingen af kommunikation på hele universitetet og sikrer de digitale rammer på tværs af domæner og platforme. Målet er at skabe en tidssvarende og en sammenhængende oplevelse for brugerne. Afdelingen støtter rektoratet med at tydeliggøre forsknings- og uddannelsespolitiske mærkesager og står for kommunikation i større interne processer mv.
Dertil kommer en række driftsopgaver som for eksempel:
- Pressen og ekstern kommunikation
Kontakt til medier, varetagelse af nyhedssite, pressemeddelelser, sociale medier, formidling af forskning på ku.dk mv. samt medieovervågning.
- Intern kommunikation
Nyhedsformidling og medarbejderguide på intranettet, KUnet.
- Design
Rådgivning og udvikling, grafiske opgaver, designretningslinjer samt udbygning og vedligeholdelse af designguide.
- Netværksledelse
For alle kommunikations- og webmedarbejdere på universitetet.
- Events
Afholdelse af konferencer, årsfest, immatrikulation, Sonningpris mv.
- Alumnerelationer
Understøttelse af af lokale alumnenetværk på fakulteter, institutter og uddannelser samt udsendelse af nyhedsbreve til de cirka 26.000 registrerede alumner.
- Kommunikationsrådgivning i øvrigt
Til rektoratet og universitetets øvrige ledelse, afdelingerne i fællesadministrationen samt kommunikationsansvarlige på institutter og fakulteter.
- Udvalgsarbejde
Sekretariatsbetjening af universitetets to overordnede kommunikationsudvalg: KU's Strategiske Kommunikationsråd, KUSK, og Koordinationsudvalget for Kommunikation, KUKK. Læs mere om kommunikationsudvalgene.
KU Kommunikation har ansvar for udviklingen af universitetets digitale kommunikation på tværs af domæner og platforme. Med gennemsnitligt 100.000 besøg på KU’s web og intranet hver dag, er den digitale kommunikation en hovedvej til universitetets vigtigste målgrupper.
Afdelingen arbejder med UI/UX, brugerundersøgelser, statistik, IA, design, frontend-udvikling og indholdsstrategier for at tilbyde en tidssvarende og sammenhængende digital brugeroplevelse for brugerne. Det sker i tæt samarbejde med webredaktører og kommunikationsfolk på hele universitetet.
KU Kommunikation har ansvar for udvikling af universitetets CMS til eksternt web (Obvius CMS), universitetets intranet, KUnet (Sharepoint 2016), en app primært rettet mod de studerende, myUCPH, og en række mindre, understøttende systemer. Afdelingen arbejder med både interne og eksterne udviklere om udvikling på systemerne og er involveret i både løsningsdesign og udvikler hele frontend-koden.
KU kommunikation står i spidsen for en række systemer, der understøtter kommunikationen på tværs af universitetet. Det dækker blandt andet over et af Nordens største intranet, et af Danmarks største websteder og et stort videoarkiv.
Ekstern web |
60 mio. sidevisninger og 1,5 mio. besøg per måned. Der er 1.400 subsites. 900 har redaktørrettigheder på domænet. |
Intranet KUnet |
Cirka 19 milioner sidevisninger årligt på intranettet KUnet. Et målgruppestyret intranet med over 100 forskellige portaler for medarbejdere og 200 portaler for studerende. Over 2.000 grupperum. |
Nyhedsbreve |
Fælles system til udsendelse af såvel interne som eksterne nyhedsbreve. Nyhedsbrevene kan målgruppestyres til specifikke grupper af studerende og ansatte - eller sendes til eksterne interessenter. Totalt sendes der nyhedsbreve ud til 143 målgrupper. |
Videoportal |
Indeholder knap 10.000 videoer, der tilsammen er afspillet ca. 7 mio. gange. Portalen bruges både til undervisningsfilm, forskningsformidling, markedsføring osv. |
Billedarkiv |
Indeholder p.t. flere end 45.000 billeder fra alle KU’s fakulteter. |
Mobilapp |
Indeholder vigtige informationer til de studerende, bl.a. skema og beskeder om studiet. myUCPH blev lanceret til iOS og Android i august 2015 og har ca. 35.000 unikke brugere årligt. Dagligt er der 7000 skemavisninger og 700 læste beskeder. |
Alumneplatform |
CRM-baseret fælles alumneplatform, til administration af KU's alumner. |
Skabelonsystem |
Skabelonsystemet til Office-pakken rummer et stort udvalg af skabeloner til alt fra breve over printskilte til minipostere, primært i Word. |
Eventplanlægning |
Fælles online system til at administrere konferencer, kurser, møder og andre events. |
Sprogværktøj |
KU Translate er et KU-tilpasset maskinoversættelsesmodul, der kan oversætte mellem dansk og engelsk og mellem engelsk og dansk. Ca. 200 daglige besøg. |
Tilgængelighedsværktøjer |
Værktøjer til at overvåge for og afhjælpe tilgængelighedsfejl på eksternt web og i dokumenter. |
Chatbot |
Fælles chatbot-system. Bruges primært i forbindelse med forespørgelser fra potentielle studerende. |
Piwik Pro |
Webanalysesystem til at indsamle og analysere data fra KU's hjemmesider. |
For mere information om systemerne kontakt KU Kommunikation på kommunikation@adm.ku.dk.
Stigning i antallet af udenlandske forskere
Antallet af udenlandske videnskabelige medarbejdere på Københavns Universitet stiger støt, og mere end en tredjedel af det videnskabelige personale er nu fra udlandet. Universitetet ønsker derfor at styrke engelsk som parallelt administrativt sprog for at give alle medarbejdere adgang til den information, der er nødvendig for at udføre deres arbejde samt føle sig som en del af universitetet.
Satsning på parallelsproglighed
En række sprogteknologiske værktøjer er til rådighed for universitetets medarbejdere for at gøre det nemmere og mere effektivt at kommunikere sideløbende på dansk og engelsk. Kommunikation rådgiver om værktøjerne samt om engelsk sprogbrug generelt på universitetet.
Sprogteknologi
KU Translate er en KU-tilpasset maskinoversættelse, der er tilgængelig på universitetets intranet, og hvor der årligt oversættes ca. tre millioner ord. KU's terminologidatabase, KUlex, indeholder universitetsspecifik terminologi og fastsætter engelske oversættelser af for eksempel stillingsbetegnelser, enhedsnavne osv. Medarbejdere, der har oversættelse som en væsentlig del af deres arbejde, kan få adgang til oversættelsesværktøjet Memsource.
Udenlandske videnskabelige medarbejdere på KU
KU Kommunikation understøtter de lokale alumnenetværk på fakulteter, institutter og uddannelser samt udsender nyhedsbreve til alle de registrerede KU-alumner.
KU’s alumnenetværk
Københavns Universitet vil gerne holde kontakten til sine mange alumner, og siden 2007 har der på universitetet været en indsats for at etablere et samlet alumnenetværk. Pr. 1. juli 2023 er cirka 26.000 alumner fra hele universitetet registreret i KU’s alumnedatabase, og en del af dem kommer hvert år tilbage til deres gamle universitet for at sætte deres faglighed i spil overfor eksempelvis studerende.
En gensidig relation
KU vil gerne fastholde forbindelsen til sine kandidater efter dimissionen.
Alumnerne udgør en stor ressource, blandt andet fordi de har førstehåndsviden om, hvordan fagligheden møder arbejdslivet, og deres erfaringer kan studerende og studier/uddannelser have stor nytte af. Relationen går også den anden vej, idet Københavns Universitet inviterer alumnerne tilbage til faglig opdatering i form af forskningspræsentationer, efter- og videreuddannelser med videre.
Faglige alumnenetværk
Der er faglige lokale alumnenetværk på flere af KU’s uddannelser. Disse netværk har vidt forskellig karakter, men omdrejningspunktet for aktiviteterne i netværkene er at fastholde en tæt relation til det faglige, til uddannelsen og de gamle studiekammerater.
Se KU’s lokale alumnenetværk
alumni.ku.dk
Tilmelding til alumnenetværk
Kontakt
Skriv til alumne@adm.ku.dk
Du kan også kontakte specialkonsulent Lisbeth Ihlemann på lii@adm.ku.dk eller telefon 35 32 39 55
Pressehenvendelser
Pressekontaktpersoner på Københavns UniversitetMedarbejdere
Navn | Titel | Arbejdsområde | |
---|---|---|---|
Søg i Navn | Søg i Titel | Søg i Arbejdsområde | |
Alberte Vedenlov Skelgaard | Studerende | ||
Alexander Lisager Linnet | Studerende | ||
Anders Nørregaard Iversen | Webredaktør | Alumneweb og -data, Symplify-support (nyhedsbreve) | |
Anna Høgh | Specialkonsulent | Web- og appkonsulent | |
Christine Vibeke Klein-Nielsen | Fuldmægtig | Fuldmægtig | |
Frans Wej Petersen | Kontorfunktionær | ||
Hanne von Wowern | Akademisk sprogkonsulent | Oversættelser, KUlex | |
Henrik Korzen | Sektionsleder | Sektionsleder for Webteam | |
Jean Elisabeth Hørdum-Axelsen | Kontorfunktionær | ||
Jens Fink-Jensen | Kommunikationsrådgiver | Nyheder, sociale medier og billedarkiv | |
Jes Højen Razga | Vicedirektør | ||
Johannes Nygaard | Webredaktør | www.ku.dk, webgovernance | |
Julie Beyer Sandholm | Webmedarbejder | ||
Kristian Malling Granov | Specialkonsulent | ||
Lene Düwel Andersen | Chefkonsulent | Kommunikation om uddannelse | |
Lisbeth Ihlemann | Specialkonsulent | Alumnearrangementer, lokale alumneforeninger mv. | |
Liv Alfast Strøm | Kommunikationsrådgiver | Nyheder, video.ku.dk | |
Lærke Gade Bjerregaard | Intranet manager | Intranet manager | |
Maya Bille | Specialkonsulent | ||
Michael Kah Keng Leisner | Studerende | ||
Nanna Ellegaard | Fuldmægtig | Frontend-udvikler | |
Nena Sue Thomassen | Akademisk sprogkonsulent | Oversættelse mv. | |
Pete Burke | Designer | Design og grafiske løsninger, billedarkiv | |
Peter Kenneth Larsen | Webredaktør | Websupport, KUnet og Symplify (nyhedsbreve) | |
Sarah Kjær Møller | Studerende | ||
Signe Lund-Sørensen | Designer | Design til web og print | |
Signe Lehrmann | Projektleder | User Experience (UX), Web, app-udvikling | |
Thomas Petersen | Webmedarbejder | ||
Vibeke Mark-Hansen | Kontorfunktionær | Årsfest, immatrikulation, Sonningpris |