Hjælp til login
Herunder finder du hjælp og vejledninger til at logge ind på Københavns Universitets IT-systemer.
Følg det relevate link nedenfor:
- Glemt adgangskode
- Glemt KU-brugernavn
- Har du glemt pinkoden til dit ID-kort?
Log ind på Selvbetjeningen på KUnet, og naviger til 'Mine Data' > Vis eller skift PIN-kode'
Følg 3 trin for at logge på første gang:
1) Lav ny adgangskode. Vælg det som passer på dig:
- Du har MitID og dansk CPR-nummer
- Du har modtaget en pinkode og et pseudo-CPR-nummer
- Du har IKKE dansk CPR-nummer, og har kun fået dit KU-brugernavn
2) Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen:
- MitID – kræver dansk CPR-nr
- NetIQ app – installer og registrer
- Yubikey - for medarbejdere / USB-sikkerhedsnøgle - for studerende
- SMS - kun for studerende
3) Log ind på København Universitetets systemer, f.eks. kunet.ku.dk
Du kan nu logge ind med dit KU-brugernavn, nye adgangskode og den metode du har valgt til to-faktor-godkendelse.
Følg det relevante link nedenfor:
Hvis du har KU-brugernavn, adgangskode og to-faktor-godkendelse, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du forsøge følgende:
- Slet cookies eller brug privat browser
Bruge inkognito/private browsing eller rydde browserens historik. Følg vejledningen om browser-fejl på KUnet. - Tjek om der er fejl på universitetets systemer
Tjek driftsinformationen, hvor du kan læse om der er kendte fejl på universitetet IT-systemer – også på login. - Har du skiftet telefonnummer eller fået ny mobiltelefon?
Så kan det være, du skal installere appen igen eller, som studerende, registrere/skifte dit telefonnummer:
➡ Geninstaller NetIQ app - følg trin 5.
➡ Studerende: Følg trin 2 for at skifte telefonnummer - eller log direkte ind og skift telefonnummer.
- Ring til KU-IT Support
Hvis du har prøvet at følge vejledningerne, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du ringe til KU-IT Support på telefon: 35 32 32 32
Mange af KU's systemer - f.eks. KUnet og Absalon - kræver to-faktor-login. Du vælger selv, hvilken af følgende metoder, du vil bruge:
- MitID
Hvis du vil bruge MitID, skal du have dansk CPR-nummer og MitID.
- Vejledning til MitID. - NetIQ-app
Hvis du vil bruge NetIQ appen, skal den installeres på din telefon og registreres på mfa.ku.dk.
- Vejledning til at installere og registrere appen til brug ved login til KU's sytemer - USB-sikkerhedsnøgle / Yubikey
Hvis du vil bruge USB-sikkerhedsnøgle/Yubikey, skal du først bestille og registrere den.
- Medarbejdere: vejledning til Yubikey.
- Studerende: vejledning til USB-sikkerhedsnøgle. - Kun for studerende: SMS
Hvis du vil bruge SMS, skal du være tilknyttet universitetet som studerende og registrere dit telefonnummer.
- Vejledning til SMS og registrering af dit telefonnummer.
- Ret telefonnummer i din KU-brugerprofil
Login på webmail.ku.dk kræver to-faktor-godkendelse. Det betyder, at du først skal indtaste dit KU-brugernavn (efterfulgt af @alumni.ku.dk for studerende og @ku.dk for ansatte) og KU-password. Derefter skal du to-faktor-godkende med en af nedenstående metoder. For at kunne dét, skal du først registrere din valgte metode. Se her hvordan:
- Microsoft Authenticator
- Vejledning til at installere og registrere appen Authenticator som to-faktor-metode - USB-/sikkerhedsnøgle app (f.eks. Yubikey)
- Vejledning til at bestille og registrere USB-sikkerhedsnøgle som to-faktor-metode
- Vedledning til at bestille og registrere USB-/sikkerhedsnøgle ved brug af nødkode (kun aktuelt hvis den forrige guide ikke virker for dig) - NetIQ-app
- Vejledning til at installere og registrere NetIQ app som to-faktor-metode - SMS-kode (kun tilgængeligt for studerende)
- Vejledning til at registrere SMS-kode som to-faktor-metode