Hjælp til login

Herunder finder du hjælp og vejledninger til at logge ind på Københavns Universitets IT-systemer.

 

Følg det relevate link nedenfor:

 

Følg 3 trin for at logge på første gang:


1) Lav ny adgangskode. Vælg det som passer på dig:

 

2) Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen:

 

3) Log ind på København Universitetets systemer, f.eks. kunet.ku.dk 

Du kan nu logge ind med dit KU-brugernavn, nye adgangskode og den metode du har valgt til to-faktor-godkendelse.

 

 

 

 

Hvis du har KU-brugernavn, adgangskode og to-faktor-godkendelse, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du forsøge følgende:

  • Slet cookies eller brug privat browser
    Bruge inkognito/private browsing eller rydde browserens historik. Følg vejledningen om browser-fejl på KUnet.

  • Tjek om der er fejl på universitetets systemer
    Tjek driftsinformationen, hvor du kan læse om der er kendte fejl på universitetet IT-systemer – også på login.

  • Har du skiftet telefonnummer eller fået ny mobiltelefon?
    Så kan det være, du skal installere appen igen eller, som studerende, registrere/skifte dit telefonnummer:
    Geninstaller NetIQ app - følg trin 5.
    ➡ Studerende: Følg trin 2 for at skifte telefonnummer - eller log direkte ind og skift telefonnummer.
     
  • Ring til KU-IT Support
    Hvis du har prøvet at følge vejledningerne, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du ringe til KU-IT Support på telefon: 35 32 32 32 

 

 

 

Mange af KU's systemer - f.eks. KUnet og Absalon - kræver to-faktor-login. Du vælger selv, hvilken af følgende metoder, du vil bruge:

  1. MitID
    Hvis du vil bruge MitID, skal du have dansk CPR-nummer og MitID. 
    Vejledning til MitID.

  2. NetIQ-app 
    Hvis du vil bruge NetIQ appen, skal den installeres på din telefon og registreres på mfa.ku.dk.
    Vejledning til at installere og registrere appen til brug ved login til KU's sytemer

  3.  USB-sikkerhedsnøgle / Yubikey 
    Hvis du vil bruge USB-sikkerhedsnøgle/Yubikey, skal du først bestille og registrere den.
    - Medarbejdere: vejledning til Yubikey.
    Studerende: vejledning til USB-sikkerhedsnøgle.

  4. Kun for studerende: SMS
    Hvis du vil bruge SMS, skal du være tilknyttet universitetet som studerende og registrere dit telefonnummer. 
    Vejledning til SMS og registrering af dit telefonnummer.
    Ret telefonnummer i din KU-brugerprofil

 

Login på webmail.ku.dk kræver to-faktor-godkendelse. Det betyder, at du først skal indtaste dit KU-brugernavn (efterfulgt af @alumni.ku.dk for studerende og @ku.dk for ansatte) og KU-password. Derefter skal du to-faktor-godkende med en af nedenstående metoder. For at kunne dét, skal du først registrere din valgte metode. Se her hvordan:

  1. Microsoft Authenticator
    - Vejledning til at installere og registrere appen Authenticator som to-faktor-metode

  2. USB-/sikkerhedsnøgle app (f.eks. Yubikey)
    - Vejledning til at bestille og registrere USB-sikkerhedsnøgle som to-faktor-metode
    - Vedledning til at bestille og registrere USB-/sikkerhedsnøgle ved brug af nødkode (kun aktuelt hvis den forrige guide ikke virker for dig)

  3. NetIQ-app
    - Vejledning til at installere og registrere NetIQ app som to-faktor-metode

  4. SMS-kode (kun tilgængeligt for studerende)
    - Vejledning til at registrere SMS-kode som to-faktor-metode