Hjælp til login
Herunder finder du hjælp og vejledninger til at logge ind på Københavns Universitets IT-systemer.
Følg det relevate link nedenfor:
- Glemt adgangskode
- Glemt KU-brugernavn
- Har du glemt pinkoden til dit ID-kort?
Log ind på Selvbetjeningen på KUnet, og naviger til 'Mine Data' > Vis eller skift PIN-kode'
Følg tre trin for at logge på første gang:
1) Lav ny adgangskode. Vælg det link som passer til dig:
- Du har MitID og dansk CPR-nummer
- Du har modtaget en pinkode og et pseudo-CPR-nummer
- Du har IKKE dansk CPR-nummer, og har kun fået dit KU-brugernavn
Du skal opsætte én to-faktor-godkendelse til KU's systemer og én til din KUmail.
2) Start med at vælge en to-faktor-godkendelse til KU's systemer. Følg en af vejledningerne:
- MitID – kræver dansk CPR-nr
- NetIQ app – installer og registrer
- USB-sikkerhedsnøgle - for studerende / Yubikey - for medarbejdere
- SMS - kun for studerende
Du kan nu logge ind på de fleste af KU's systemer fx KUnet.
3) Nu skal du opsætte en to-faktor-godkendelse til din KUmail:
Du skal nu vælge, hvordan du gerne vil to-faktor-godkende, når du skal logge på din KUmail via en browser fx på webmail.ku.dk eller KUnet. Følg en af vejledningerne:
- Microsoft Authenticator-app
- NetIQ-app
- SMS – kun for studerende
- USB-sikkerhedsnøgle (fx Yubikey)
Hvis vejledningen ikke virker for dig, kan du have brug for en nødkode: Registrer med nødkode
Følg det relevante link nedenfor:
På Københavns Universitet bruges to forskellige systemer til to-faktor-godkendelse. Nedenfor finder du vejledning til at opsætte to-faktor-godkendelse til:
- Microsoft365
- KUmail via en browser - fx via webmail.ku.dk eller KUnet
1) Sådan logger du ind
Vær opmærksom på, at du skal registrere og logge ind forskelligt alt efter om du er studerende eller medarbejder:
- Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk
- Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk
- Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk
2) Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen:
- Microsoft Authenticator-app
- NetIQ-app
- SMS (kun for studerende der ikke er ansat på KU)
- USB-sikkerhedsnøgle (fx Yubikey)
Hvis vejledningen ikke virker for dig, kan du have brug for en nødkode: Registrer med nødkode
På Københavns Universitet bruges forskellige systemer til to-faktor-godkendelse. Det betyder, at du skal opsætte begge for at kunne logge ind på de forskellige systemer.
Du skal bruge dem til, når du skal logge på hhv:
- KUmail i en browser via fx webmail.ku.dk eller KUnet - og/eller til login på Microsoft365
- KU's generelle IT-systemer fx KUnet.ku.dk
To-faktor-godkendelse til KU's generelle IT-systemer
Vælg en af metoderne. Til medarbejdere anbefales NetIQ-appen, fordi du kan logge på VPN fra din KUcomputer med den.
- MitID – kræver dansk CPR-nr
- NetIQ app – installer og registrer
- Yubikey - for medarbejdere / USB-sikkerhedsnøgle - for studerende
- SMS - kun for studerende
To-faktor til KUmail og / eller til login på Microsoft365
Vær opmærksom på, at du skal registrere og logge ind forskelligt alt efter om du er studerende eller medarbejder:
- Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk
- Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk
- Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk
Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen:
- Microsoft Authenticator-app
- NetIQ-app
- SMS – kun for studerende
- USB-sikkerhedsnøgle - f.eks. Yubikey
Hvis vejledningen ikke virker for dig, kan du have brug for en nødkode: Registrer med nødkode her
Hvis du har KU-brugernavn, adgangskode og to-faktor-godkendelse, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du forsøge følgende:
- Slet cookies eller brug privat browser
Bruge inkognito/private browsing eller rydde browserens historik. Følg vejledningen om browser-fejl på KUnet.
- Tjek om der er fejl på universitetets systemer
Tjek driftsinformationen, hvor du kan læse om der er kendte fejl på universitetet IT-systemer – også på login.
- Har du skiftet telefonnummer eller fået ny mobiltelefon?
Så kan det være, du skal installere din app til to-faktor-godkendelse igen eller, som studerende, registrere/skifte dit telefonnummer i KU-brugerprofilen:
➡ Geninstaller NetIQ app - følg trin 5.
➡ Studerende: Følg trin 2 for at skifte telefonnummer - eller log direkte ind og skift telefonnummer. - Login på KUmail og eduroam
Vær opmærksom på at du logger ind på KUmail og eduroam ved at skrive dit KU-brugernavn efterfulgt af enten @alumni.ku.dk eller @ku.dk:- Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk
- Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk
- Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk
Derefter skal du indtaste din adgangskode – og for at logge på KUmail i en browser, skal du også bruge to-faktor-godkendelse. Se evt. vejledningen under 'Hjælp til login på KUmail / webmail'.
- Ring til KU-IT Support
Hvis du har prøvet at følge vejledningerne, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du ringe til KU-IT Support på telefon: 35 32 32 32