Hjælp til login

Herunder finder du hjælp og vejledninger til at logge ind på Københavns Universitets IT-systemer.

 

Følg det relevate link nedenfor:

 

Følg tre trin for at logge på første gang:


1) Lav ny adgangskode. Vælg det link som passer til dig:

Du skal opsætte én to-faktor-godkendelse til KU's systemer og én til din KUmail.

2) Start med at vælge en to-faktor-godkendelse til KU's systemer. Følg en af vejledningerne:

Du kan nu logge ind på de fleste af KU's systemer fx KUnet.

 

3) Nu skal du opsætte en to-faktor-godkendelse til din KUmail:

Du skal nu vælge, hvordan du gerne vil to-faktor-godkende, når du skal logge på din KUmail via en browser fx på webmail.ku.dk eller KUnet. Følg en af vejledningerne:

  

 

 

På Københavns Universitet bruges to forskellige systemer til to-faktor-godkendelse. Nedenfor finder du vejledning til at opsætte to-faktor-godkendelse til:

  • Microsoft365
  • KUmail via en browser - fx via webmail.ku.dk eller KUnet

 
1) Sådan logger du ind 

Vær opmærksom på, at du skal registrere og logge ind forskelligt alt efter om du er studerende eller medarbejder: 

  • Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk  
  • Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk  
  • Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk 

 

2)  Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen: 

 

 

 

 

På Københavns Universitet bruges forskellige systemer til to-faktor-godkendelse. Det betyder, at du skal opsætte begge for at kunne logge ind på de forskellige systemer.

Du skal bruge dem til, når du skal logge på hhv:

  • KUmail i en browser via fx webmail.ku.dk eller KUnet - og/eller til login på Microsoft365
  • KU's generelle IT-systemer fx KUnet.ku.dk 



To-faktor-godkendelse til KU's generelle IT-systemer

Vælg en af metoderne. Til medarbejdere anbefales NetIQ-appen, fordi du kan logge på VPN fra din KUcomputer med den.




To-faktor til KUmail og / eller til login på Microsoft365

Vær opmærksom på, at du skal registrere og logge ind forskelligt alt efter om du er studerende eller medarbejder: 

  • Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk  
  • Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk  
  • Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk 

Vælg en måde at to-faktor-godkende på og følg vejledningen: 

 

Hvis du har KU-brugernavn, adgangskode og to-faktor-godkendelse, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du forsøge følgende: 

  • Tjek om der er fejl på universitetets systemer 
    Tjek driftsinformationen, hvor du kan læse om der er kendte fejl på universitetet IT-systemer – også på login. 
     
  • Har du skiftet telefonnummer eller fået ny mobiltelefon? 
    Så kan det være, du skal installere din app til to-faktor-godkendelse igen eller, som studerende, registrere/skifte dit telefonnummer i KU-brugerprofilen: 
    Geninstaller NetIQ app - følg trin 5. 
    Studerende: Følg trin 2 for at skifte telefonnummer - eller log direkte ind og skift telefonnummer. 

  • Login på KUmail og eduroam 
    Vær opmærksom på at du logger ind på KUmail og eduroam ved at skrive dit KU-brugernavn efterfulgt af enten @alumni.ku.dk eller @ku.dk: 
    • Studerende skal tilføje @alumni.ku.dk - fx abc123@alumni.ku.dk  
    • Medarbejdere skal tilføje @ku.dk - fx abc123@ku.dk  
    • Hvis du er både studerende og medarbejder skal du tilføje @ku.dk

Derefter skal du indtaste din adgangskode – og for at logge på KUmail i en browser, skal du også bruge to-faktor-godkendelse. Se evt. vejledningen under 'Hjælp til login på KUmail / webmail'. 

 

  • Ring til KU-IT Support 
    Hvis du har prøvet at følge vejledningerne, og du stadig har problemer med at logge ind, kan du ringe til KU-IT Support på telefon: 35 32 32 32